Sunday, February 19, 2017

PANDUAN RINGKAS BINA BAHAN PDPC VLE FROG

Walaupun VLE Frog dah lama diperkenalkan, belum pernah lagi aku guna sepenuhnya dalam kelas. Nak suruh murid log in pun dah ambil masa 1 masa. Nak kawal kelas lagi, nak demo lagi, jadi memang tak sempatlah nak guna.

Mulai 2017 ni, aku berazam untuk guna laman VLE Frog sebagai medium utama pdpc. Tu pun sebab baru tahun ni setiap panitia diwajibkan mencapai KPI tertentu yang ditetapkan.

Sebenarnya panduan di bawah ni untuk diri sendiri. Sekarang ni baru nak google dan 'compilekan' hasil terbaik, padat dan ringkas kat sini. Harap dapat beri manfaat kepada semua.

Panduan ini boleh dibahagikan kepada beberapa bahagian. Kita tinggalkanlah part nak "log in" dan edit dashboard  kerana walaupun ramai lagi yang tak tahu, tapi boleh cari kat lain.

1. Mengenali dan memasukkan Widget
2. Membina laman tugasan




1. Mengenali dan memasukkan Widget

i. MEDIA

Widget yang paling popular ialah media. Itulah yang pailing banyak aku nampak samada site guru atau murid. Media ini boleh memaparkan imej atau video. Selepas seretkan widget dalam kotak ruangan, anda boleh la upload file sedia ada atau discover melalui internet.




ii. TEXT
  
Pilih widget Text dan seret ia ke dalam kotak kandungan laman.
  Pastikan kotak bertukar ke warna biru sebelum anda melepaskan widget tersebut.




iii. SCORM
SCORM (Sharable Content Object Reference Model) secara umumnya adalah bahan interaktif e-learning yang telah sedia ada di internet. Widget SCORM membolehkan kandungan SCORM dipaparkan dalam laman.

Widget SCORM mengandungi fungsi carian modul interaktif supaya anda boleh mencari dan menggunakan kandungan SCORM percuma yang dibekalkan oleh KPM.





iv. WALL
















































2. Membina laman tugasan

















Rujukan
1. http://praktikum.ipgmipoh.net/v6/pluginfile.php/197/mod_resource/content/1/E-Book%20Modul%20Frog%20VLE%20Siri%202%20-%20GC.pdf


No comments:

Post a Comment